Reference

Om Engelqvist
Engelqvist Blomsterhandel & Begravningsbyrå är inget nytt för ortsborna i Närpes. Begravningsbyrån kom till någon gång på 1920-talet, medan blomsteraffären såg sitt ljus år 1965. Sedan dess har den lokala blomsterhandeln erbjudit sina kunder handbundna buketter, krukväxter, prydnader m.m. Hand i hand med begravningsbyrån satsar man på en tillförlitlig service och kundbetjäning med kundens önskemål i fokus.
Situation och behov
På grund av de flertalet tjänster som Engelqvist erbjuder, speciellt när det kommer till bukettbinderi kan det för kunderna ibland kännas överväldigande och stressfullt att välja ut den perfekta blombuketten på plats i butiken. Alternativen är många och valen blir därför alltid inte så lätta. Detta faktum gör att det under högsäsonger ibland kan uppstå köbildning både på telefonlinjen till Engelqvist och vid affärens kassa när buketter och fonder skall beställas/köpas.
Funderingar kring en webbutik uppstod främst tack vare att man ville ge kunderna möjligheten att i lugn och ro beställa buketterna direkt hemifrån där de utan stress kan sitta och bläddra bland utbudet och sedan genomföra en beställning. Också med tanke på kunder som på grund av lång distans eller andra förhinder, inte kan ta sig till butiken.
Projekt och Process
Bygget av en helt ny webbsida med uppfräschad design påbörjades. Layout designades och innehåll för webbsidan strukturerades upp på ett lämpligt sätt. Både socialt flöde från både Instagram och Facebook sattes in för att skapa en levande sida och uppdatera kunderna om utbudet i affären och nya säsongsvaror.
Webbutik implementerades och produktskapandet påbörjades. Butiken fick två olika produkttyper: (1) Begravningsbuketter som ger dig som kund möjlighet att antingen skriva en vers själv eller också välja vers från det befintliga versbiblioteket, samt lägga till inledningsord m.m. (2) Vanliga buketter och krukväxter där du helt enkelt kan skriva en egen korttext som ska följa med buketten.
För varje produkt kan Engelqvist vid behov aktivera tre olika storlekar för kunderna att välja mellan. För att ge kunderna en så realistisk syn på buketterna som möjligt, fotograferades buketterna och redigerades enligt lika standarder, för att skapa en jämnlikhet i ljus och färgbalans.
Också möjligheten till att köpa några av de vanligaste minnesfonderna tillämpades i webbutiken som en egen typ av produkt.
Produkter (främst blommor) i affären fotograferades efter säsong och samlades ihop till en bildbank för Engelqvist att använda sig av både på webbsidan och på sociala medier.
Webbutiken kopplades samman med checkout.fi – en tjänst som gör det möjligt för kunderna att på ett säkert sätt genomföra betalning med kreditkort eller med nätbank.
I kassafunktionen finns möjligheten att välja tre leveranssätt; (1) Hemkörning till utnämnda orter, (2) Avhämtning från butik och (3) vid köp av begravningsbukett eller minnesfond – leverans till begravning.
Butiken sköts via enkel administrationssida där beställningar och produkter hanteras.
Slutresultat
Engelqvist fick en användbar och tillämpad webbutikslönsing för sig och sina kunder. Nu kan kunderna i lugn och ro handla blommor över nätet direkt från Engelqvist. De olika produkttyperna i webbutiken gavs samma möjligheter till avhämtning/leverans som produkter direkt ur affären. Kunder med lång distans eller lite tid kan handla via webbutiken som är öppen alla tider på dygnet utan att stressas av öppethållningstider och köer.
Engelqvist slipper dessutom att skriva ner beställningarna med hjälp av papper och penna tack vare att beställningar som sker via webbutiken är utskriftsvänliga. Hanteringar av webbeställningar sker därför lätt och smärtfritt både för Engelqvist och deras kunder.
- Spegla företagets stil och miljö
-
Användarvänligt & lätt navigering
-
Webbutik med flera leveransmöjligheter
-
Realistiska produktbilder
-
Anpassade produkttyper
-
Betalning med kort, nätbank
...